84012_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye Kubotapiger til udlejningsfirma

Industrivejens Maskiner ApS i Aalborg og Aabybro har fået 5 nye piger – tre 1000kg gravemaskiner med joystick og to 1,7 tons maskiner.

At kalde sin maskine et pigenavn er der ikke så meget nyt i, men det er nok de færreste, der gør det så konsekvent som Industrivejens Maskiner. Nu har udlejningsvirksomheden valgt at investere i fem nye gravemaskiner af mærket Kubota – og de er naturligvis også opkaldt efter kendte kvinder. Det oplyser importøren Løwener i en pressemeddelelse.

Det eneste minus, Industrivejens Maskiner hidtil har set ved modellerne, er, at der ikke var joysticks på maskinerne, men det har Løwener nu løst.

– Da vi havde fået præsenteret de nye modeller med joystick og samtidig hørt priserne på den nye model, var der ingen tvivl om, at det skulle være Kubota denne gang, da vi mener, at det er en rigtig god maskine. Ud over maskinen har vi også set på indkøbspris, gensalgspris og driftsomkostninger over perioden, fortæller Lasse Holsko, Industrivejens Maskiner ApS, som nu også har Helle Thorning, Paprika Steen, Barbara Moleko, Beyoncé og Pia Kjærsgaard til udlejning.

Helst uden kabine

– Vi har haft en flok Kubota maskiner, der har 3-4000 timer på tælleren, og de har stort set hele tiden kørt med hydrauliske hamre. Vi har kostet sæde på alle maskinerne efter tre år samt skiftet drivhjul på en enkelt. Ellers har de ikke kostet penge i omkostninger at holde kørende, og de har kørt perfekt, lyder det fra Lasse Holsko.

– Vi har meget succes med minigravere i klassen 1700-1800 kg uden kabine, så de kan komme ind de fleste steder blandt andet med tiltskovl og hamre. Maskiner uden kabine er også meget lettere at rengøre efter endt udlejning, da de let kan vaskes med hedvandsrenser, fortsætter han.

Alle maskinerne er i øvrigt født med startspærre, så de ikke kan startes uden den rigtige Kubota-nøgle.

Hybrid på prøve

Lasse Holsko fortæller i øvrigt, at yderligere en Kubota kan være på vej i folden.

– Vi har aftalt med Løwener, at vi vil have en Kubota hybridmaskine på prøve. Det er en maskine, der ud over dieselmotoren også kan køre på el med kabelforbindelse. Vi udlejer mange maskiner til nedbrydning og renovering i kælderrum og andre indendørs rum især i de større byer. Der vil hybridmaskinen være det oplagte valg, siger Lasse Holsko.

Industrivejens Maskiner ApS har netop lejet en hal på 1500 kvadratmeter i Aalborg blandt andet for at kunne have de mindre maskiner under tag. I alt har virksomheden i dag flere end 125 piger til udlejning.

– Det hænger også sammen med, at vi vil have mere fokus på udlejning af mindre maskiner til private. Derfor begynder vi også at holde åbent i weekenden i sommersæsonen, fortæller han.

Udviklet i Danmark

Løwener monterer i øvrigt selv joystick og har også udviklet hybridmaskinen, som ud over at blive solgt i Danmark også eksporteres til andre Kubota-forhandlere i Europa.

Kubota har ifølge distriktschef Hans Jørgen Schmidt over halvdelen af markedet for 1000 kg minigravemaskiner og sælger i det hele taget rigtig godt i maskinstørrelser op til 8,0 ton.

 

 

 

 

 

 

 

undefined

Linse, Pamela og alle de andre piger

En artikel skrevet af Louise Thomsen fra PON Cat, Skejby.
2014-07-21 08:53

Industrivejens Maskiner er ikke bange for at blande sig med de store drenge i udlejningsbranchen og har på blot fire år markeret sig som en virksomhed, man ikke kommer udenom, når det drejer sig om udlejning af entreprenørmateriel. Industrivejens Maskiner ejes af far og søn, Jan og Lasse Holsko. Egentlig startede virksomheden som et fritidsprojekt, hvor de lavede haver; nu er de syv ansatte og har store planer for fremtiden. De har eget serviceværksted, hvor de laver mindre vedlighold samt service på maskinerne.

14 nye Cat maskiner i et hug Jan Holsko havde ind til 2012 andel i værktøjsfirmaet P.H Værktøj, og da han solgte sin andel gav det kapital til at investere i nye maskiner og materiel til Industrivejens Maskiner. Da man skulle hente tilbud hjem til den nye maskinpark, tog de to Holsko udgangspunkt i, hvad kunderne efterspurgte: ”Vi købte 14 Cat maskiner, da det i høj grad var, hvad kunderne efterlyste. Mange af vores kunder kører selv Cat til dagligt, så når de skal leje, vil de have noget, de kender. Og så er det jo bare skide gode produkter, som Caterpillar laver!” fortæller Lasse Holsko, som fortsætter: ”Vi valgte at tegne serviceabonnementer med udvidede garantier på alle de nye maskiner, da det for os er vigtigt at minimere stilstand. Når kunden skal afsted, så skal grejet bare virke!”

I forbindelse med handlen af nye Cat maskiner tog Lasse og Jan til Malaga med Pon Equipment A/S, som er den danske forhandler af Caterpillar. ”Her havde vi mulighed for at se det seneste nye fra Caterpillar og samtidig netværke med andre fra branchen,” udtaler Lasse.

Nu og her Kunderelationer er vigtige for far og søn, og kunderne kommer ofte med specielle forespørgsler, hvor andre udlejere måske ville give fortabt. ”En kunde ringede til mig og fortalte, at han skulle bruge en otte tons gravemaskine dagen efter, og de kunne ikke opdrive en, som ikke var udlejet. Jeg ringede til Pon Equipment, og de kunne levere en helt ny maskine næste morgen hos kunden. Så vi skrev under med det samme,” fortæller Lasse Holsko.

Industrivejens Maskiner satser bredt på maskinudlejning: ”Vi har et meget bredt udvalg af maskiner – lige fra lifte, gravemaskiner, læssere, dumpere til have-parkmaskiner. For os er det vigtigt at dække behovet hos den enkelte kunde,” udtaler Lasse.

Linse drypper Da maskinparken voksede, skulle man finde på et system til at kende forskel på maskinerne. ”Vi syntes det var lidt kedeligt bare at give dem numre, så vi fandt på en helt ny måde,” griner Lasse. ”Hver af maskinerne er opkaldt efter nogle bestemt piger. De første maskiner, vi fik, hed således Pamela Anderson, Linse Kessler og Heidi Klum. Kunderne synes, det er fantastisk, når de har muligheden for at sige, at de gerne vil leje Pamela, eller at Linse drypper.”

 

 

 

 

 

 

 

 Arbejdsbalkon på første klasse

 Arbejdsbalkon på første klasse

En artikel skrevet af Sten Søndergaard fra Maskinbladet/Byggeteknik.
2014-06-11 13:04

Industrivejens Maskiner i Nørresundby har investeret i to Scanclimber arbejdsplatforme til udlejning.
Står det til Jan og Lasse Holsko fra Industrivejens Maskiner ApS i Nørresundby, så skal bygningshåndværkerne i Nordjylland i fremtiden arbejde på første klasse. De har nemlig investeret i i to Scanclimber SC 5000 arbejdsplatforme til at leje ud.
– Det er Rolls-Royce modellen blandt arbejdsplatforme, siger Lasse Holsko ubeskedent.
– Det er et finsk firma, der står bag konstruktionen, mens selve platformene bygges i Polen. Vi har prøvet dem grundigt af, og de fås ikke bedre, tilføjer han.
Industrivejens Maskiner drives af far og søn, Jan og Lasse Holsko. De så platformen første gang på Bauma og faldt begge for ideen om at erstatte det traditionelle stillads med en motoriseret platform, der løser adskillige klassiske stilladsproblemer på én gang.

– For eksempel er det nemt at transportere materialer op på arbejdsplatformen. Hvor man tidligere møjsommeligt måtte hejse materialer som mørtel og sten op med en talje eller bruge en kran, kører man nu bare platformen ned til jorden, lægger de manglende materialer på platformen og kører op igen, forklarer Jan Holsko.

Hurtig opsætning og flytning

Han fremhæver også, at man sparer mange timer og udgifter til opsætning og nedtagning af stilladser, ligesom det kun tager en brøkdel af tiden at flytte en mobil arbejdsplatform i forhold til at pille et stillads ned og sætte det op et nyt sted.

– Scanclimbers arbejdsplatform er selvkørende. Man flytter bare stikket til fjernstyringen fra styreboksen og sætter det i boksen på den selvkørende undervogn. Så kan man køre platformen fra ét sted til et andet på byggepladsen, forklarer Jan Holsko.

Arbejdsplatformen er også nem at flytte fra byggeplads til byggeplads. Både selve platformen og tårnet er bygget i moduler, som skilles ad inden transporten. Tårnet er sat sammen af moduler på 125 centimeters højde, der er stablet oven på hinanden og holdt sammen af fire svære bolte – en i hvert hjørne. Og undervognen kan selv køre op på blokvognen.

– Modulopbygningen betyder også, at kunderne selv kan hente platformen hos os, eller de kan bede os om at levere den, naturligvis mod en lidt højere pris. Kunden kan også selv sætte platformen op, eller lade os stå for det. Det er valgfrit, og priserne er helt gennemskuelige. Der er ikke noget med, at vi gemmer en del af avancen og kalder det for "leveringsomkostninger". Det er udlejningen, ikke transporten, vi skal leve af, fastslår Jan Holsko.

Genial arbejdsplads

Han ser store muligheder i platformen, efterhånden som håndværkerne får øjnene op for, hvor meget nemmere det er at arbejde fra en platform frem for et stillads.

– Platformen er ganske enkelt genial til facaderenovering, omfugning, montering eller udskiftning af vinduer, opsætning af tagrender og tagreparationer. Desuden stilles der ikke særlige krav til brugeren om certifikat eller anden uddannelse. Alle kan køre med den, siger Jan Holsko.

Der er kun en enkelt ting, der lige nu irriterer Jan Holsko – og det har ikke med selve platformen at gøre.

– Det handler om Arbejdstilsynet. Her fastholder man, at håndværkerne ikke må forlade arbejdsplatformen, selv om den står stille. Det er en regel, der stammer fra de traditionelle lifte, men det giver altså problemer, for eksempel på en altan, hvis der skal skiftes vinduer eller fuges om. Den samme regel gælder ikke for stilladser, så der er noget galt her, mener Jan Holsko.

 Ingen grænser for højden

I princippet er der ingen grænser for, hvor stor eller høj en Scanclimber arbejdsplatform kan blive. Opstillingen kræver, at tårnet gøres forsvarligt fast til bygningen for hver 12,5 meter. Når det krav er overholdt, er det principielt bygningen, der bærer det meste af platformen, og derfor kan den fortsætte lige så langt i højden som bygningen selv – plus endnu en halv snes meter.

Tilsvarende med længden. Der er et maksimum for platformens længde med ét tårn, men har man brug for en længere platform, sætter man bare endnu et tårn op. Skal platformen være endnu længere, bruger man i praksis ikke tre tårne, men sætter endnu en selvstændig platform op. Det giver en betydelig større fleksibilitet frem for en uhåndterlig lang platform.

– Den maksimale længde på platformen på SC 5000-modellen er 16,9 meter, og så må platformen løfte 1000 kilo. Gør man platformen mindre, for eksempel 4,1 meter lang, må den løfte 2700 kg. Og skal man bruge en højere løfteevne, monterer man platformen med to tårne. Så klarer en platform på 12,6 meter hele fem tons, mens en platform på ikke mindre end 40,6 meter i længden kan klare 1500 kg, fortæller Jan Holsko.

Industrivejens Maskiner har her i første omgang anskaffet moduler til en platform på omkring 35 meter, men Jan Holsko er indstillet på at anskaffe yderligere moduler i takt med behovet.

 

 

 

 

 

 

Industrivejens Maskiner-avis1

 

 

 

industrivejens-maskiner-avis2